Gelukshormonen!

Oxytocine en andere stofjes nader uitgelegd:-)

Hoe werken ze eigenlijk en wat zijn hun functies?

Wat hebben deze stofjes te maken met massage?

Door massage komen diverse stofjes vrij in het lichaam, waaronder histamine, die vooral de doorbloeding stimuleert maar ook ontstekingsremmend en pijnstillend is.

De neuro-hormonale verklaring gaat er vanuit dat bepaalde hormonen invloed hebben op pijn en op het algemene welbevinden (vermindering van stress, spanning, angst en stemmingswisselingen).

Het gaat hierbij vooral om oxytocines, endorfines, serotonine, cortisol en noradrenaline.

De verklaring hiervoor is dat door massage het parasympatische deel van het zenuwstelsel wordt geactiveerd. Hierdoor wordt minder cortisol en noradrenaline afgegeven. Dit zijn de hormonen die vrijkomen bij stress en betrokken zijn bij de vecht- of vluchtreactie.

Door minder cortisol neemt de activiteit van het immuunsysteem toe en ontstaat er een grotere weerstand tegen ziekten.

Massage stimuleert ook de productie van endorfines en serotonine. Endorfine is de lichaamseigen pijnstiller. Serotonine is als gelukshormoon betrokken bij stemming, slaap, emotie, seksuele activiteit en eetlust. Het speelt ook een rol bij de verwerking van pijnprikkels.

Dan hebben we nog oxytocine.

Het knuffelhormoon oxytocine wordt in schoolboeken gepresenteerd als het hormoon dat een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van weeën voor een bevalling en het stimuleren van de melkproductie bij borstvoeding.

Maar oxytocine wordt niet alleen aangemaakt bij zwangere of net bevallen vrouwen. Het knuffelhormoon wordt bij iedereen aangemaakt bij positief onderling contact, zoals massage, strelen, knuffelen en vrijen.

Het knuffelhormoon is één van de redenen dat massage zo’n ontspannend effect heeft, niet alleen op het lichaam, maar ook op de geest.

Wil jij je ook meer bewust worden wat massage met jou doet als mens?

Kom dan eens liggen om dit gevoel te ontvangen.

Tot ziens!

Extra weetje voor de liefhebbers:

Knuffelhormoon of knuffelneurotransmitter?

Knuffelhormoon is eigenlijk de verkeerde naam voor oxytocine. Het werkt bij zwangere en net bevallen vrouwen inderdaad als een hormoon: een stof dat door een hormoonklier (hypothalamus en hypofyse) wordt afgegeven aan het bloed en zijn werking heeft op andere organen (baarmoeder en melkklieren in de borst).

Het knuffelhormoon blijkt namelijk in de hersenen te werken als een neurotransmitter; het zorgt dat de hersendelen die betrokken zijn bij positieve emoties en een goed gevoel gestimuleerd worden en remt bovendien allerlei mentale en lichamelijke problemen die ontstaan als gevolg van stress en het stresshormoon. Het knuffelhormoon is dus zowel hormoon als neurotransmitter, maar heeft zijn ‘knuffeleffecten’ vooral te danken aan zijn werking als neurotransmitter.

• LinkedIn Social Icon
  • Grey Facebook Icon