Zoeken

Wat te doen bij (sport) blessures?



Blessures ontstaan door overbelasting, verkeerde belasting of externe factoren zoals een botbreuk.

We onderscheiden twee soorten blessures: acuut en chronisch. Een acute blessure ontstaat zeer plotseling en een chronische blessure komt langzaam op en wordt gaandeweg erger. Deze twee soorten moet je op verschillende wijze behandelen…

De acute blessure Een acute blessure ontstaat plotseling en geeft een pijn die heel goed te lokaliseren is; roodheid, zwelling of moeite en pijn met bewegen. Denk bijvoorbeeld aan het verzwikken van een enkel of een spierscheurtje. Behandeling van een acute blessure moet zo snel mogelijk gebeuren, om de schade en de hersteltijd te beperken. Het meest gebruikelijk is het toepassen van de ICE-regel.

Verder staat ICE voor:

  • Immobiliseren: rust geven, onbeweeglijk houden

  • Compressie: druk, bijvoorbeeld door een zwachtel

  • Elevatie: hoog houden

Na zo'n 48 uur mag je meestal weer rustig gaan bewegen binnen de pijngrenzen.


Chronische blessure Een chronische blessure komt langzaam opzetten. De pijn is minder duidelijk te benoemen en er is ook vaak niets te zien. Vaak kun je wel benoemen bij welke oefeningen en bewegingen de pijn. Het is belangrijk om deze in een vroeg stadium te herkennen zodat ze tijdig behandeld kunnen worden. Vaak is het dan al genoeg om simpelweg de wijze van training aan te passen. We onderscheiden 3 stadia van een chronische blessure 1: pijn treedt op pas na het sporten 2: pijn treedt op tijdens het sporten en blijft nog aanwezig na het sporten 3: pijn is continu aanwezig Wacht niet te lang In het eerste stadium gebeurt het snel dat de pijn over het hoofd wordt gezien.

Doe dat dus niet te snel; bij enige twijfel kun je het beste een deskundige aanspreken!


Behandeling van een chronische blessure varieert van het stadium waarin de blessure zich bevindt. In stadium 1 is het meestal voldoende om de wijze van training aan te passen zodat onveilige oefeningen veilig worden of de betreffende spier minder belast wordt. Is het al wat erger, dan mag de spier of het gewricht niet zwaar belast worden.


Lichte oefeningen met veel herhalingen zorgen er dan voor dat er geen overbelasting meer optreedt maar dat de spier wel actief blijft. Afvalstoffen zullen dan sneller afgevoerd worden wat het herstel zal voorspoedigen. Deze oefeningen dienen wel binnen de pijngrens uitgevoerd te worden.

Voorkomen is beter dan genezen

Daar is iedereen het over eens. U kunt zelf veel doen om blessures te voorkomen.

Gezonde voeding, lichaamsbeweging en voldoende (nacht)rust zijn de basis van een goed fysiek functioneren.


Als één van deze peilers gedeeltelijk of helemaal wegvalt, is uw balans verstoord en neemt de belastbaarheid af. Als de belastbaarheid afneemt bent u kwetsbaarder voor prikkels van buitenaf.

Maar die basis kan natuurlijk ook een vorm van massage bevatten:


Regelmatig massage kan herstel na een blessure versnellen maar ook een blessure voorkomen (preventie)

Herstel naar een blessure kan een langdurig proces zijn.

Massage speelt een belangrijke rol tijdens de rehabilitatie periode. Door de massage wordt de doorbloeding en ontspanning in de spieren bevorderd en zo wordt er meer zuurstof en voedingsstoffen vervoerd naar de weefsels en vitale organen wat het genezings- proces versnelt!


Ik kan uit persoonlijke ervaringen spreken over een fijne toevoeging en ondersteuning bij mijn toenmalige blessure.

Mijn blessure bestond uit een dubbele enkel breuk, zowel de tibia (scheenbeen) als de fibula (kuitbeen)

Dit is een periode van 6 weken gips, en dan weer voorzichtig mogen lopen i.c.m heel veel fysiotherapie; oefeningen en los masseren.

Ik was een jaar verder voordat ik weer volledig kon trainen.

Je kunt je een voorstelling maken hoe stijf en vast alle weefsel zijn gaan zitten in een gips periode. Spieren, pezen, banden zijn tot een minimale functionaliteit gekomen en de doorbloeding is daar ook minimaal.

Massage en mobiliseren heeft mij dan ook letterlijk beter op de been gekregen en het rehabilitatie proces zeker versneld. Want o.a. nieuwe weefsel cellen, zuurstof en warmte worden gestimuleerd.

Wat is jou ervaring met blessures en wat heeft jou geholpen?

  • LinkedIn Social Icon
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon

Turnhoutlaan 19

5628 RJ

Eindhoven

Tel: 06-51611729

mira_laurier@hotmail.com

BTW ID nr: NL002259468B38

KVK: 74500708

IBAN: NL94 ASNB 0778 2025 34 

©2020 Mira Laurier Praktijk voor Massage

  • LinkedIn Social Icon
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon